SŁOWNIK POJĘĆ MARKETINGOWYCH – SKRÓTY – CZ. 1

Czas czytania:5 min

Poniżej znajdziecie niektóre spośród często używanych w marketingu (i nie tylko) skrótów. Ich znajomość przyda Wam się nie tylko w codziennej pracy, ale też jeśli przygotowujecie się do rozmowy kwalifikacyjnej lub pracujecie w obszarach pokrewnych marketingowi (sprzedaż, projektowanie, PR itd.).

Ta lista nie wyczerpuje oczywiście tematu, dlatego zakładam z góry, że to dopiero pierwsza część słowniczka. Jeśli przychodzi Wam do głowy jakiś skrót lub termin, który jest często używany, a nie został uwzględniony poniżej, napiszcie go w komentarzu, a pojawi się w kolejnej części!

AR

Augmented reality

A po polsku: rozszerzona rzeczywistość, czyli nakładanie elementów graficznych (3D) na rzeczywisty obraz, pochodzący np. z kamery naszego telefonu. Z tej funkcjonalności korzystają m.in. sklepy meblowe, które w swoich aplikacjach pozwalają na zwizualizowanie sobie danego mebla w naszym mieszkaniu, przed zamówieniem go. Efekt ten pojawia się też w niektórych filtrach na Instagramie czy w grach mobilnych (pamiętacie jeszcze Pokemon GO?).

Przy okazji – nie byłabym sobą, gdybym nie uczuliła Was na poprawną wymowę: czytamy [ogmented] przez „o”, nie przez „au”. 😉

ATL i BTL

Above the line

———————–

Below the line

ATL to działania reklamowe na dużą skalę, w mediach masowych (TV, outdoor, radio, prasa, internet). Natomiast BTL to komunikacja bardziej dopasowana do kanału dystrybucji i do klienta – np. mailing, ulotki, próbki produktów, gadżety.

BR

Bounce rate

Czyli współczynnik odrzuceń. Wskaźnik używany w marketingu internetowym, mówiący o tym, ile wejść na stronę zakończyło się jej opuszczeniem zamiast wejścia „głębiej”. Wysoki BR występuje na przykład wtedy, kiedy użytkownicy przypadkowo klikają w trudnozamykalną reklamę i wcale nie chcieli wejść na daną stronę.

Oczywiście im niższy bounce rate, tym lepiej!

CAWI, CATI, CAPI

To techniki realizacji badań ilościowych (rozróżniane według sposobu przeprowadzenia wywiadu):

CAWI – Computer Assisted Web Interview – rozsyłanie kwestionariusza online do osób biorących udział w badaniu

CATI – Computer Assisted Telephone Interview – wypełnianie kwestionariusza przez ankietera podczas rozmowy telefonicznej

CAPI – Computer Assisted Personal Interview – wypełnianie kwestionariusza przez ankietera na komputerze podczas rozmowy face to face

CMS

Content Management System

Czyli system zarządzania treścią na stronie www przy pomocy panelu administracyjnego, niewymagający znajomości programowania. Popularne CMS-y to np. WordPress czy Joomla!

CRM

Customer Relationship Management

To zbiór zasad i narzędzi pozwalających zarządzać kontaktem z klientem – jego pozyskanie, sprzedaż produktu, utrzymanie relacji po zakupie/skorzystaniu z usługi.

Istnieje również CLM – customer lifecycle management – zarządzanie cyklem życia klienta. Jest to analizowanie, na podstawie różnych wskaźników związanych z zachowaniami klienta, skuteczności i wydajności biznesu.

CTA

Call to action

Wezwanie do działania, takie jak „kup teraz”, „pobierz”, „zapisz się”, „subskrybuj”, „zadzwoń” itp. Powinno być adekwatne do produktu lub usługi, które reklamujemy i sugerować miejsce docelowe (akcję do wykonania), w którym użytkownik znajdzie się po kliknięciu.

CTR

Click through rate

Czyli współczynnik klikalności obliczany w poniższy sposób:

Kliknięcia / wyświetlenia (reklamy) *100%

Wysoki CTR oznacza, że nasza reklama jest zauważalna i „dobrze się klika”, nie mówi natomiast o tym, co użytkownik robi dalej – to powiedzą nam takie wskaźniki, jak bounce rate i ToS (time on site – czas na stronie).

ER

Engagement rate

Wskaźnik przydatny szczególnie w influencer i content marketingu, bo pokazujący zaangażowanie użytkowników w dane treści. Dzięki niemu możemy zmierzyć skalę interakcji odbiorców z publikacją, w której pojawia się lokowanie lub wzmianka o naszej marce. Interakcje to polubienia, komentarze, udostępnienia, kliknięcia, czyli każda akcja angażująca bardziej niż samo przeczytanie posta lub artykułu czy obejrzenie filmu.

FAQ

Frequently asked questions

Czyli tak zwane „faki”. 😊 To zbiór najczęściej zadawanych pytań i gotowych odpowiedzi na nie. Ułatwia to klientowi samodzielne rozwiązanie problemu lub podjęcie decyzji zakupowej bez konieczności kontaktowania się z obsługą klienta. FAQ mogą dotyczyć zarówno konkretnego produktu lub usługi, jak i bardziej ogólnych tematów związanych z firmą.

KPI

Key Performance Indicators

Czyli kluczowe wskaźniki efektywności. Brzmi skomplikowanie, ale są to po prostu wskaźniki ustalane dla firmy, projektu, sprzedaży produktu itd., na podstawie których mierzony jest stopień realizacji celów (czyli: czy jest sukces, czy można było lepiej).

Dzięki jasno określonym „kejpiajom” pracownicy firmy czy osoby pracujące przy projekcie wiedzą, na co powinny postawić nacisk i czy ich praca osiąga założone cele.

MVP

Minimum Viable Product

A po polsku: minimalny opłacalny produkt. Jest to podstawowa wersja produktu nadająca się do wypuszczenia do użytku klientów i rozwoju/ulepszania go w miarę otrzymywania od nich feedbacku czy obserwacji ich zachowań.

Wypuszczenie MVP pozwala nie tylko szybciej dostarczyć produkt klientom, ale też uniknąć długotrwałej pracy i wydawania budżetu na produkt, który mógłby w finalnej wersji nie spełnić ich oczekiwań.

PM

Project Manager

Osoba zarządzająca projektem i zespołem pracującym nad nim – jego/jej zadania to: przygotowanie planu, harmonogramu, wyznaczenie ról, monitorowanie postępów, rozwiązywanie potencjalnych problemów, wdrożenie.

Również: Product Manager, czyli osoba odpowiedzialna za wdrożenie, rozwój i optymalizację danego produktu w ramach firmy.

ROI

Return on investment / Zwrot z inwestycji

Jest to wskaźnik mówiący o tym, jak efektywne są nasze działania (finansowo, oczywiście). Np. że z każdej wydanej złotówki zarobiliśmy 3 zł.

RTB

Reason to believe

Pojęcie połączone nierozerwalnie z komunikacją marki. Jest to uwiarygodnienie korzyści płynących z zakupu jej produktów poprzez racjonalną, nie emocjonalną, argumentację lub „namacalne” pokazanie skuteczności reklamowanego produktu/usługi.

RTM

Real-time marketing

To jest RTM:

Ikea RTM Hodor
Źródło: socialpress.pl

To nie jest RTM:

Post Facebook Durex
Źródło: Facebook Durex Polska

Jaka jest różnica? „RTM-a” nie da się zaplanować, przygotować z wyprzedzeniem. To nie jest podpięcie się pod jakąś powszechnie celebrowaną okazję czy event. RTM ma do siebie to, że musi być spontaniczny, BARDZO szybki (w internecie RTM wypuszczony po 3 dniach jest już „spóźniony”) i reagować na jakąś informację lub wydarzenie, które w danym momencie poruszają opinię publiczną.

UU

Unique user

Czyli unikalny (nie „unikatowy”!) użytkownik.

Użytkownik identyfikowany dzięki cookiesom/IP, wchodzący na stronę. Taka osoba może wejść na stronę kilka razy w danym okresie, ale właśnie dzięki tej identyfikacji wiemy, że to wejście jednej osoby, a nie różnych użytkowników.

Zazwyczaj podaje się miesięczną liczbę UU odwiedzających np. bloga czy portal.

UX

User experience

Jest to pełne doświadczenie użytkownika korzystającego z jakiegoś produktu lub usługi. Dobry UX charakteryzuje się wysoką użytecznością i intuicyjnym korzystaniem. Coś może być pięknie zaprojektowane na poziomie UI (user interface), ale sprawiać użytkownikowi problemy, być niefunkcjonalne i trudne w obsłudze. Wtedy UX jest słaby.

UI vs UX
Źródło: reddit