SŁOWNIK POJĘĆ MARKETINGOWYCH – CZ. 2

Czas czytania:3 min

W pierwszej części słowniczka marketingowego zajęłam się skrótami, teraz czas na – często anglojęzyczne – terminy, na które możecie się natknąć pracując w marketingu, obszarach z marketingiem powiązanych, albo po prostu konsumując treści branżowe.

Poniższa lista nie wyczerpuje oczywiście tematu, dlatego jeśli przychodzi Wam do głowy jakieś marketingowe pojęcie, którego tu brakuje, zostawcie komentarz, a uwzględnię je w kolejnej części słownika.

ALGORYTM

W dużym skrócie jest to ciąg zdefiniowanych czynności, które prowadzą do określonego rozwiązania. W marketingu o algorytmie najczęściej mówi się w kontekście np. Google’a, Facebooka czy Instagrama – w tych przypadkach to właśnie od algorytmu zależą (między innymi) większa widoczność jednych treści kosztem innych, dopasowanie wyświetlanych treści do preferencji użytkownika itd.

Szczególnie szeroko omawiany i nieco demonizowany jest algorytm Instagrama, który według niektórych obcina zasięgi za różne „przewinienia” w ramach platformy, czy zachowania niezgodne z wizją twórców aplikacji. I chociaż wielokrotnie sam Instagram dementował te przypuszczenia, to jednak nadal powstają szkolenia o tym, jak radzić sobie z tym strasznym algorytmem i jak go przechytrzyć. 😉

BRAND SAFETY

Pojęcie bardzo ważne dla wszystkich, którzy budują wizerunek swojej marki (zwłaszcza online). Dotyczy ochrony wizerunku poprzez m.in. kontrolowanie treści, w otoczeniu których pojawiają się reklamy naszej marki, minimalizowanie ryzyka powiązania jej z nieodpowiednim, szkodliwym dla wizerunku kontekstem.

Wiele firm sprzedających przestrzeń reklamową ma listy słów kluczowych lub witryn, które wyklucza się przy zakupie mediów, właśnie w celu uniknięcia takich zgrzytów.

BREADCRUMBS

Czyli „okruszki”. To forma nawigacji na stronach internetowych, która pozwala użytkownikowi zorientować się, w którym miejscu witryny jest oraz łatwo przejść o „poziom wyżej”.

Wyświetlają się najczęściej gdzieś w górnej części strony i mają mniej więcej taką formę:

Strona główna > Książki > Poradniki > Biznes i marketing

CASE STUDY

Również znane jako „case”, a po polsku – studium przypadku.

W marketingu to często stosowana metoda na opisanie lub pokazanie w formie krótkiego wideo wyników jakiegoś projektu, kampanii, akcji.

Case’y może przygotowywać albo ten, kto zrealizował projekt, albo – jeśli to jakaś głośna branżowa akcja – mogą być opracowywane również przez podmioty zewnętrzne w celu analizy „success story” i pokazywania jako dobry przykład jakiegoś działania.

CLICKBAIT

Wym. [klikbejt], dosłownie „przynęta do kliknięcia”.

Granie krzykliwym, kontrowersyjnym tytułem lub obrazkiem dla przyciągnięcia odbiorców. Często okazuje się, że taki tytuł nie ma żadnego odzwierciedlenia w artykule, albo jest specjalnie sformułowany tak, żeby szokować bardziej niż właściwa treść.

CULTURAL APPROPRIATION

Jest to zjawisko polegające na posługiwaniu się symbolami charakterystycznymi dla jakiejś kultury przez przedstawicieli innej.

Może dotyczyć np.:

  • ubioru/wyglądu
  • języka
  • symboli religijnych
  • muzyki, tańca
  • jedzenia
  • własności intelektualnej

Nie zawsze CA musi wywoływać kontrowersje, jednak budzi je często, kiedy elementy kultury jakiejś mniejszości (która np. żyje w gorszych warunkach) są wykorzystywane przez tych lepiej sytuowanych.

Szczególnie „obrywa się” markom odzieżowym, które, szyjąc swoje ubrania w krajach azjatyckich (w wiadomo jakich warunkach) wzorują się na tamtejszych tradycyjnych strojach czy elementach wyglądu.

GREENWASHING

Określany też mianem „ekościemy”.

To zabieg stosowany przez niektóre firmy, które, chcąc się „podpiąć” pod trend eko, głośno mówią o wprowadzaniu różnych „zielonych” rozwiązań, ale często jest to tylko część prawy albo jedno działanie na pokaz, podczas gdy na zapleczu robią coś zupełnie odwrotnego.

Może to być np. chwalenie się jakimś jednym naturalnym składnikiem kosmetyku, gdy reszta składu nie ma nic wspólnego z naturą lub kosmetyk ten jest testowany na zwierzętach.

KONWERSJA

Jest to wykonana przez użytkownika akcja, na której zależało nam w działaniach marketingowych (albo w ogóle która jest celem naszej działalności).

Może to być:

  • zakup produktu na stronie
  • zostawienie swoich danych (leada)
  • włączenie subskrypcji
  • wypełnienie formularza

itp.

LEAD MAGNET

O lead magnecie dużo się mówi w kontekście rozwijania biznesu online. Jest to „wabik” (ale w pozytywnym sensie), dzięki któremu użytkownik zostawi nam swoje dane – leada.

Najczęściej jest to jakaś wartościowa treść lub materiał do pobrania „za darmo”, czyli za cenę podania danych i dopisania do listy mailingowej.

Lead magnetem może być np. mini e-book, check lista, raport, darmowa wycena, darmowa dostawa, dostęp do jakiegoś ekskluzywnego wideo itd.

MANSPLAINING

To pojęcie opisuje sytuację, w której mężczyzna tłumaczy kobiecie jakiś temat, który ona doskonale zna, uważając, że „on wytłumaczy to lepiej”. Pozwólcie, że zobrazuję to przykładem:

Mansplaining meme
Źródło: 9gag

MILLENNIALSI

Nie mylić z pokoleniem Z 😊 Millennialsi odpowiadają pokoleniu Y, czyli ludziom urodzonym w latach 1980-1995.  Są określani w ten sposób nie dlatego (jak błędnie myśli wiele osób), że urodzili się na przełomie wieków, ale dlatego, że ich dorastanie i wejście w świat świadomego korzystania z technologii przypadło właśnie na ten okres.

Dla przypomnienia:

Pokolenie Z: 1996-2010

Pokolenie alpha: 2010+